Mechanik opravář motorových vozidel 23-68-H/01 (dříve automechanik)
Střední vzdělání s výučním listem
Vzdělání umožňuje kvalifikovaný výkon činností při opravách motorových a přípojných vozidel.
Získané dovednosti umožní absolventům uplatnit se ve výrobě, opravárenských provozech, servisech, stanicích technické kontroly (STK), stanicích měření emisí (SME) apod., při provádění montáže a demontáže, zajišťování oprav, údržby, seřízení a výměny dílů a funkčních částí (příp. s drobnou úpravou), funkční kontroly po provedené opravě a seřízení, obsluhy diagnostických zařízení pro zjišťování závad a kontroly technického stavu vozidel, vyplňování technické dokumentace z oblasti evidence prováděných servisních a opravárenských opatření, zajištění potřebného materiálu a náhradních dílů apod.
Podle profilace přípravy mohou získané odborné kompetence vytvářet předpoklady pro opravy osobních automobilů, nákladních automobilů a přívěsů a návěsů nebo motocyklů. Součástí vzdělávání je i příprava k získání řidičského oprávnění skupiny B a C.
Zdroj: NÚOV
- Ve třetím ročníku probíhá výuka řízení motorových vozidel jako příprava k získání řidičského oprávnění skupiny B a C (osobní a nákladní automobily).
- Délka studia: 3 roky
- Ukončení studia: výuční list
- Kritéria přijetí a počty přijímaných žáků
Vzdělání umožňuje kvalifikovaný výkon činností při opravách motorových a přípojných vozidel.
Úspěšný absolvent oboru je kvalifikovaný pracovník schopný samostatné činnosti v oblasti údržby, diagnostiky a oprav silničních motorových vozidel. Najde uplatnění ve firmách, které se zabývají opravami osobních automobilů, nákladních automobilů, stanicích technické kontroly
a stanicích měření emisí.
Jako další uplatnění lze považovat oblast distribuce a prodeje náhradních dílů a příslušenství, výroby, montáže a demontáže silničních motorových vozidel.
Ve třetím ročníku má žák možnost získat zdarma řidičské oprávnění skupiny C.
Absolvent má vytvořeny základní předpoklady pro budoucí uplatnění v živnostenském podnikání, zvýšit svoji kvalifikaci si může dalším studiem.
Žáci byli vedeni provádět montáže, opravy a seřízení vozidel tak, aby absolventi:
- dokázali správně organizovat svoji práci a své pracoviště,
- používali vhodnou technickou dokumentaci pro daný typ vozidla a vyhledali v ní potřebné pracovní postupy a technické specifikace,
- orientovali se v technických výkresech a schématech obsažených v servisní dokumentaci, včetně schémat tekutinových a elektrických,
- prováděli základní úkony při ručním a strojním zpracování technických materiálů,
- správně používali stroje, nástroje, zařízení, montážní nářadí, montážní přípravky a pomůcky, zdvihací a jiná pomocná zařízení, ruční mechanizované nářadí a jeho příslušenství,
- identifikovali závady a příčiny závad u vozidel, jejich jednotlivých agregátů a prvků s využitím běžných i speciálních měřidel, měřících přístrojů, diagnostických prostředků a zařízení a stanovili další postup při práci na vozidle,
- dodržovali odpovídající a bezpečný technologický postup pro demontáž, opravu a montáž agregátů, vozidel a jejich částí,
- prováděli seřízení a nastavení předepsaných parametrů,
- prováděli opravy motorových a přípojných vozidel,
- prováděli jednodušší opravy elektrických rozvodů a elektrické výstroje vozidel,
- vyplnili dokumentaci potřebnou pro provoz a opravy vozidel,
- znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence, chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i všech dalších zúčastněných osob, znali zásady poskytování první pomoci,
- chápali kvalitu své práce jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména firmy,
- zvažovali před provedením určité činnosti možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí,nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
UČEBNÍ PLÁN | |||
Škola |
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno |
||
Kód a název RVP | 23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel | ||
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 28. 6. 2007, č. j. 12 698/2007-23. | |||
Vyučovací předmět | Počet týdenních vyučovacích hodin | ||
1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | |
Český jazyk a literatura | 2 | 2 | 2 |
Cizí jazyk a konverzace | 2 | 2 | 2 |
Občanská nauka | 1 | 1 | 1 |
Fyzika | 1 | 1,5 | |
Chemie | 1 | ||
Základy biologie a ekologie | 1 | ||
Matematika | 2 | 1,5 | 2 |
Tělesná výchova | 1 | 1 | 1 |
Informační a komunikační technologie | 1 | 1 | 1 |
Ekonomika | 1 | 2 | |
Základy strojírenství | 3 | ||
Technické kreslení | 2 | ||
Elektrotechnika | 1,5 | 1,5 | |
Automobily | 1 | 2,5 | 1,5 |
Opravárenství a diagnostika | 3 | 2 | |
Řízení motorových vozidel | 2 | ||
Odborný výcvik | 15 | 15 | 15 |
Celkem hodin týdně | 33 | 33 | 33 |
Nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání 211/2010 Sb, jmenuje zdrovotní omezení pro obor:
23-68-H/01 Mechanik opravář motorových vozidel - omezení 1, 3, 7a, 9a
1. Prognosticky závažná onemocnění podpůrného a pohybového aparátu znemožňující zátěž páteře v případě, že je nezbytné postupovat podle § 67 odst. 2 věta druhá školského zákona.
3. Prognosticky závažná onemocnění horních končetin znemožňující jemnou motoriku a koordinaci pohybů v případě, že je nezbytné postupovat podle § 67 odst. 2 věta druhá školského zákona.
7. Prognosticky závažná chronická onemocnění kůže a spojivek včetně onemocnění alergických, pokud
a) při praktickém vyučování nelze vyloučit silné znečistění kůže nebo kontakt s alergizujícími látkami.
9. Přecitlivělost na
a) alergizující látky používané při praktickém vyučování.