Mechanik elektrotechnik 26-41-L/01 (dříve průmyslová elektronika a zabezpečovací systémy)
Střední vzdělání s maturitou
Absolventi se mohou uplatnit při činnostech spojených s návrhy, výrobou, montáží, údržbou, oživováním, seřizováním, zkoušením, testováním, servisem, opravami a obsluhou elektrotechnických zařízení, elektrických strojů, přístrojů a rozvodných sítí, elektronických systémů z oblasti automatizace, měřící a regulační techniky, výpočetní techniky, elektronických zařízení spotřební elektroniky, elektronických sítí, při programování řídících systémů. Provádět činnosti v oblasti zabezpečovacích systémů (navrhování, instalování, programování a zajišťování údržby a servisu systémů elektrické zabezpečovací signalizace, elektrické požární signalizace, průmyslové televize, integrovaných systémů a systémů ochrany a monitorování vozidel.Uplatnění absolventů je směřováno hlavně do pracovních pozic, které vyžadují jak dobrou teoretickou přípravu v elektrotechnice a elektronice, tak i odpovídající manuální zručnost.
Možnými uplatněními absolventů jsou elektromechanik, mechanik elektronik, elektrotechnik, konstruktér, revizní technik, energetik, elektrodispečer, zkušební technik, servisní technik elektrických zařízení, opravář elektrických spotřebičů, výpočetní a spotřební elektroniky, programátor řídících systémů, technik elektronických zařízení, provozní technik, školící technik aj.
Zdroj: NÚOV
- O zájmu firem o obsolventy oboru svědčí to, že některé firmy nabízejí žákům již od prvního ročníku stipendia.
- Délka studia: 4 roky
- Ukončení studia: maturitní vysvědčení
- Kritéria přijetí a počty přijímaných žáků
Absolvent oboru mechanik elektrotechnik se může uplatnit především při činnostech spojených s návrhy, výrobou, montáží, údržbou, oživováním, seřizováním, zkoušením, testováním, servisem, opravami a obsluhou elektrotechnických zařízení, elektrických strojů, přístrojů a rozvodných sítí, elektronických systémů z oblasti automatizace, měřící a regulační techniky, výpočetní techniky, elektronických zařízení spotřební elektroniky, elektronických sítí. Také se může uplatnit jako samostatný pracovník nebo zaměstnanec organizace v oblasti plánování a zajišťování nákupu, prodeje (marketingu) elektrotechnických a elektronických zařízení.
Uplatnění je směřováno hlavně do pracovních pozic, které vyžadují jak dobrou teoretickou přípravu v elektrotechnice a elektronice, tak i odpovídající manuální zručnost. Možným uplatněním jsou pozice mechanik elektronik, konstruktér, revizní technik, zkušební technik, servisní technik, opravář elektrických spotřebičů, výpočetní a spotřební elektroniky, technik elektronických zařízení, provozní technik, školící technik aj.
Absolvent ŠVP průmyslová elektronika a zabezpečovací systémy se také může uplatnit v oblasti průmyslové elektroniky zejména jako střední odborný management průmyslových výrobních podniků a montážních organizací a také jako projektant a programátor průmyslových technologických řídících a regulačních systémů s vazbou na silnoproudá elektrotechnická zařízení. V oblasti zabezpečovacích systémů se absolvent uplatní jako specialista na návrhy, instalaci a servis zabezpečovacích systémů, elektrické požární signalizace, přístupových a docházkových systémů, systémů evidence a technické ochrany zboží, pultů centralizované ochrany, technických systémů ochrany a monitorování osob, prostředků pro ochranu a monitoring vozidel. Uplatnění může najít také v oblasti marketingu a distribuci zmiňovaných technologií, v bezpečnostním managementu firem a dále pak jako technik bezpečnostních agentur, vězeňské služby, armády a policie.
Obor vzdělání Mechanik elektrotechnik je podporován stipendijním programem firmy Mubea Žebrák.
Odborné kompetence:
a) Provádět elektroinstalační práce, navrhovat, zapojovat a sestavovat jednoduché elektrické a elektronické obvody, navrhovat a zhotovovat plošné spoje a obrábět různé materiály, tzn., aby absolventi:
zhotovovali součásti podle výkresu ručním obráběním; zapojovali vodiče; používali běžné i speciální nářadí a měřicí přístroje;navrhovali, zapojovali a sestavovali jednoduché analogové i digitální elektronické obvody;orientovali se v katalogu elektronických součástek a komponentů;měřili vlastnosti elektronických součástek a znali jejich schématické značky;navrhovali plošné spoje včetně využití výpočetní techniky; zhotovovali desky s plošnými spoji včetně osazení součástek a oživení desky; projektovali, sestavovali a zapojovali funkční celky složené z elektronických obvodů.
b) Provádět montážní, diagnostické, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních
a přístrojích, tzn., aby absolventi:
vykonávali přípravné i finální práce při zhotovování mechanických dílců elektrických přístrojů, zařízení a různých montážních přípravků;řešili elektrické obvody, navrhovali a realizovali odpovídající náhradní zapojení těchto obvodů či zařízení, volili vhodné součástky;demontovali, opravovali a zpětně sestavovali mechanismy nebo části elektrických zařízení, elektromechanických přístrojů a dalších technických zařízení;osvojili si technologické postupy a bezpečnostní a hygienické normy.
c) Provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky, tzn., aby absolventi:
používali měřící přístroje k měření elektrických parametrů a charakteristik elektrotechnických prvků a zařízení;volili nejvhodnější měřící metodu pro měření na elektrotechnických a elektronických zařízeních a přístrojích;měřili elektrické veličiny a jejich změny v elektrických a elektronických obvodech a příslušných obvodových prvcích;analyzovali a vyhodnocovali výsledky uskutečněných měření a přehledně o nich zpracovávali záznamy;využívali naměřené hodnoty pro kontrolu a diagnostiku zařízení, k odstraňování jejich závad, uvádění do provozu, seřizování a provozní nastavení.
d) Číst a tvořit technickou dokumentaci, uplatňovat zásady normalizace a graficky komunikovat, tzn., aby absolventi:
rozuměli různým způsobům technického zobrazování; četli a tvořili různé druhy technické a elektrotechnické dokumentace; využívali normy a další zdroje informací při řešení elektrotechnických úloh.
e) Dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci, tzn., aby absolventi:
chápali bezpečnost práce jako nedílnou součást péče o zdraví své i spolupracovníků (i dalších osob vyskytujících se na pracovištích, např. klientů, zákazníků, návštěvníků) i jako součást řízení jakosti a jednu z podmínek získání či udržení certifikátu jakosti podle příslušných norem;znali a dodržovali základní právní předpisy týkající se bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a požární prevence;osvojili si zásady a návyky bezpečné a zdraví neohrožující pracovní činnosti včetně zásad ochrany zdraví při práci u zařízení se zobrazovacími jednotkami (monitory, displeji apod.), rozpoznali možnost nebezpečí úrazu nebo ohrožení zdraví a byli schopni zajistit odstranění závad a možných rizik;znali systém péče o zdraví pracujících (včetně preventivní péče, uměli uplatňovat nároky na ochranu zdraví v souvislosti s prací, nároky vzniklé úrazem nebo poškozením zdraví v souvislosti s vykonáváním práce);byli vybaveni vědomostmi o zásadách poskytování první pomoci při náhlém onemocnění nebo úrazu a dokázali první pomoc sami poskytnout.
f) Usilovat o nejvyšší kvalitu své práce, výrobků nebo služeb, tzn., aby absolventi:
chápali kvalitu jako významný nástroj konkurenceschopnosti a dobrého jména podniku;dodržovali stanovené normy (standardy) a předpisy související se systémem řízení jakosti zavedeným na pracovišti;dbali na zabezpečování parametrů (standardů) kvality procesů, výrobků nebo služeb, zohledňovali požadavky klienta (zákazníka, občana).
g) Jednat ekonomicky a v souladu se strategií udržitelného rozvoje, tzn., aby absolventi:
znali význam, účel a užitečnost vykonávané práce, její finanční, popř. společenské ohodnocení;zvažovali při plánování a posuzování určité činnosti (v pracovním procesu i v běžném životě) možné náklady, výnosy a zisk, vliv na životní prostředí, sociální dopady;efektivně hospodařili s finančními prostředky;nakládali s materiály, energiemi, odpady, vodou a jinými látkami ekonomicky a s ohledem na životní prostředí.
h) Provádět činnosti v oblasti průmyslové elektroniky, tzn., aby absolventi:
navrhovali komplexní řešení technologických výrobních procesů s využitím neprogramovatelných i programovatelných technologických průmyslových regulátorů;diagnostikovali a odstraňovali poruchy složitých systémů průmyslové elektrotechniky a elektroniky;prakticky a efektivně uplatnili přehled o komponentech a součástkové základně využívané v průmyslové elektronice.
i) Provádět činnosti v oblasti zabezpečovacích systémů, tzn., aby absolventi:
navrhovali, instalovali, programovali a zajišťovali údržbu i servis systémů elektrické zabezpečovací signalizace, elektrické požární signalizace, průmyslové televize, integrovaných systémů a systémů ochrany a monitorování vozidel.
UČEBNÍ PLÁN | ||||
Škola |
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Dubno |
|||
Kód a název RVP | 26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik | |||
Název ŠVP | Průmyslová elektronika a zabezpečovací systémy | |||
Vydalo Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy dne 29. 5. 2008, č. j. 6 907/2008-23. | ||||
Vyučovací předmět | Počet týdenních vyučovacích hodin | |||
1. ročník | 2. ročník | 3. ročník | 4. ročník | |
Český jazyk a literatura | 3 | 2,5 | 3 | 3 |
Cizí jazyka a konverzace | 2,5 | 3 | 2,5 | 3 |
Dějepis | 1 | |||
Společenskovědní základ | 1 | 1 | 1 | 1 |
Fyzika | 2 | 1 | 1 | |
Chemie | 1 | |||
Základy biologie a ekologie | 1 | |||
Matematika | 3 | 3 | 3 | 3 |
Tělesná výchova | 2 | 2 | 2 | 2 |
Informační a komunikační technologie | 1 | 1 | 1 | 1 |
Ekonomika | 2 | 1 | ||
Technická dokumentace | 2 | |||
Materiály a technologie | 2 | |||
Základy elektrotechniky | 4,5 | 1,5 | ||
Elektrická měření | 2,5 | 2,5 | 1 | |
Elektronika | 2 | 2 | 2 | |
Číslicová technika | 2 | 1,5 | 1 | |
Průmyslová elektronika | 2 | |||
Zabezpečovací systémy | 1 | 2 | ||
Odborný výcvik | 6 | 9 | 12 | 9 |
Celkem hodin týdně | 32 | 32,5 | 33,5 | 30 |
Nařízení vlády o soustavě oborů vzdělání v základním, středním a vyšším odborném vzdělávání 211/2010 Sb, jmenuje zdrovotní omezení pro obor:
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik - omezení 3, 22
3. Prognosticky závažná onemocnění horních končetin znemožňující jemnou motoriku a koordinaci pohybů v případě, že je nezbytné postupovat podle § 67 odst. 2 věta druhá školského zákona.
22. Prognosticky závažné poruchy vidění, zorného pole nebo barvocitu v případě činností s vysokými nároky na zrak nebo činností vyžadujících prostorové vidění v případě, že je nezbytné postupovat podle § 67 odst. 2 věta druhá školského zákona.